Oprogramowanie E-commerce

ecommerceSklep Internetowy to miejsce w sieci World Wide Web, w którym można kupować różne towary podobnie jak w tradycyjnym sklepie (domu wysyłkowym), a więc ich główna idea nie jest niczym nowym, nowy jest tylko sposób przedstawienia oferty potencjalnemu klientowi. Powodem powstania tych sklepów jest pojawienie się nowej, technicznej możliwości reklamy, promocji i sprzedaży – World Wide Web. Duży udział w kreowaniu popytu na tego typu usługi ma wylansowana przez prasę, radio i telewizję internetowa moda.

W porównaniu do tradycyjnego, wysyłkowego domu towarowego, sklep internetowy ma jednak kilka zalet polegających głównie na ograniczeniu kosztów. Jest to m.in. ograniczenie kosztów związanych z: tradycyjną, kosztowną reklamą, wydawaniem katalogów, które dużo kosztują i szybko się dezaktualizują, natomiast informacje na stronach WWW można w każdej chwili bardzo szybko uaktualnić, a także możliwość rezygnacji z tradycyjnych biur i sklepów, a więc zmniejszenie lub nawet eliminacja kosztów utrzymania lokali. Taka forma sprzedaży daje możliwość łatwego, szybkiego i taniego (niskie koszty wejścia do sektora) zaistnienia na całkowicie nowym rynku także małym firmom, które w Internecie mogą konkurować nawet z wielkimi korporacjami, ponieważ trudno jest ocenić wielkość firmy na podstawie jej strony WWW, więc wizytówka małej firmy w sieci może być bardziej reprezentacyjna i interesująca niż prezentacja wielkiej firmy. Sklep internetowy to „o wiele szybsza reakcja na potrzeby rynku, o wiele pełniejsza orientacja w preferencjach klientów.”

Sklepy internetowe posiadają bardzo różnorodną ofertę. Najczęstszym towarem są: programy, części i akcesoria komputerowe, książki, płyty CD oraz różne upominki i pamiątki.

Dla niektórych firm Internet stanowi jedyną szansę dotarcia do klienta, np. specjalistyczne oprogramowanie. Istnieją również firmy, które przeniosły swoją pełną ofertę wysyłkową z katalogu drukowanego (nie rezygnując z niego, a nawet wydając wersję katalogu na CD-ROM-ie) do Internetu. W Internecie można spotkać też firmy oferujące mniej typowe usługi, jak np. kwiaciarnie internetowe dostarczające za odpowiednią opłatą swoje kwiaty do dowolnego zakątka Ziemi, czy też zamawianie pizzy przez Internet lub towarów w sieci supermarketów (zamawiane przez Internet i tylko odbiór zamówienia w sklepie, bez konieczności normalnego chodzenia po sklepie i wybierania towarów z półek lub dostarczanie towaru przez dostawcę). Główne zalety sklepów internetowych dla klientów to m.in.: możliwość przejrzenia oferty i dokonania zakupów w sklepach rozmieszczonych na całym świecie bez ruszania się z domu, likwidacja łańcuch pośredników (hurtowników i detalistów). Pierwowzorem zakupów przez Internet była sprzedaż wysyłkowa oraz usługi home banking oferowane w innych sieciach: francuski MiniTel i niemiecki Datex-J.

Zobacz też ciekawy tekst o integracji sklepów internetowych.